Організація роботи Центру культурних послуг на базі Божківського будинку культури
Реалізація проекту планується у селі Божківське Новоселівської сільської ради Полтавського району, у якому проживає 1230 мешканців. Будинок культури є важливим осередком культури, що задовольняє потреби населення не тільки с. Божківське, але й прилеглих сіл Надержинщина, Забаряни, Кованьківка, Шили (понад 600 осіб). Актуальність проекту пов’язана з необхідністю переформатування роботи закладів культури шляхом модернізації форм і змісту культурного дозвілля, в напрямку збереження духовності громади, підвищення рівня адаптації можливостей закладу культури до реальних потреб села і громади в цілому, забезпечення права дітей, молоді, дорослого населення на спілкування, згуртування, активізацію громадян, творчий розвиток та змістовне дозвілля.



Анотація
Реалізація проекту планується у селі Божківське Новоселівської сільської ради Полтавського району, у якому проживає 1230 мешканців. Будинок культури є важливим осередком культури, що задовольняє потреби населення не тільки с. Божківське, але й прилеглих сіл Надержинщина, Забаряни, Кованьківка, Шили (понад 600 осіб).
Актуальність проекту пов’язана з необхідністю переформатування роботи закладів культури шляхом модернізації форм і змісту культурного дозвілля, в напрямку збереження духовності громади, підвищення рівня адаптації можливостей закладу культури до реальних потреб села і громади в цілому, забезпечення права дітей, молоді, дорослого населення на спілкування, згуртування, активізацію громадян, творчий розвиток та змістовне дозвілля. При цьому важливим аспектом є комплексність послуг, що надаються населенню.
Будинок культури має велику глядацьку залу, спортивну залу, санвузли, душові і роздягальню, кімнати для фітнесу та бібліотеки, кабінет завідувача. Він є єдиним місцем для проведення зборів громади. Тут створено відмінні умови для заняття спортом, художньою самодіяльністю. У 2018 р. проведено капітальний ремонт внутрішніх приміщень БК, перекриття горища і даху. У 2020 р. здійснено утеплення зовнішніх стін будинку культури. А також облаштовано паркову зону довкола закладу.
Проблемою є існування протиріччя між необхідністю забезпечення процесів всебічного розвитку та змістовного дозвілля мешканців села різних вікових категорій та відсутністю місця із сучасним обладнанням і матеріально-технічною базою для цього. Мешканці не мають належно облаштованого простору для реалізації різних видів активності: реалізації творчих талантів, навчання, користування електронним сервісом, дозвілля тощо. Проблему можливо вирішити шляхом організації роботи Центру культурних послуг на базі Божківського будинку культури, що дозволить в рамках однієї локації консолідувати всі зусилля як молоді, так і людей старшого віку для розвитку культурних, освітніх та соціальних ініціатив, проведення корисного і змістовного дозвілля.
Інноваційність способу вирішення проблеми полягає у способі організації діяльності Центру. Це буде мультифункціональний простір, в якому населення громади різних вікових категорій – як малечі дошкільного віку, учнівської молоді, так і людей старшого та похилого віку – зможе отримати широкий спектр послуг:
культурних (творчі і мистецькі заходи, тренінги, лекції, івенти, перегляд документального кіно тощо);
освітніх (в т.ч. цифрової освіти з використанням можливостей «Дія. Цифрова освіта»);
простір для роботи молодіжної ради;
майданчик для комунікації, в т.ч. з органами влади.
Окрім цього, проєкт є партиципаторним – до облаштування простору (розпис на стінах, дизайн, оздоблення тощо) безпосередньо долучаються мешканці.
Цільові групи проекту: мешканці громади, працівники і відвідувачі закладу; виконавчий комітет Новоселівської ТГ; місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування Полтавської області; громадські організації; установи та організації районного й обласного рівня, які опікуються сферою культури і креативних індустрій, молодіжної політики, цифрової освіти, територіальним розвитком; представники бізнесу.
Бенефіціари – мешканці с. Божківське – 1230 чол., в т.ч.: працівники будинку культури, учительський та учнівський колективи Божківського НВК, учасники гуртків і творчих колективів, жителі прилеглих сіл Надержинщина, Забаряни, Кованьківка, Шили – понад 600 осіб
Опис проблеми
Проблема полягає в тому, що на території громади існує протиріччя між необхідністю забезпечення процесів всебічного розвитку та змістовного дозвілля мешканців села різних вікових категорій та відсутністю місця із сучасним обладнанням і матеріально-технічною базою для цього. Мешканці не мають належно облаштованого простору для реалізації різних видів активності: реалізації творчих талантів, навчання, користування електронним сервісом, дозвілля тощо. Переважна більшість населення змушена їздити до міста Полтава (за 30 км), де знаходяться культурно-мистецькі та розважальні заклади, Інтернет-клуби. При цьому витрачається час і кошти, що спричиняє суттєві незручності. Люди похилого віку взагалі позбавлені можливості змістовно проводити дозвілля, навчатися цифрової грамотності, так як за станом здоров’я їм важко їздити до міста, а в селі немає відповідно облаштованого приміщення.
Вирішення проблеми можливе шляхом організації роботи публічного простору нового типу, де можна в рамках однієї локації консолідувати всі зусилля як молоді, так і людей старшого віку для розвитку культурних, освітніх та соціальних ініціатив. Даний Центр може стати саме тією платформою, що допоможе урівняти в можливостях розвитку жителів сільської громади з жителями великих міст, до яких молодь зараз від’їжджає. І зробить політику сільської ради щодо надання послуг населенню актуальною, ефективною, такою, що відповідає потребам суспільства. Такий Центр буде місцем, де люди старшого віку зможуть спілкуватися, займатися улюбленою справою, брати участь у гуртках, опановувати нові навички та ділитися власним досвідом з молоддю. Молодь зможе реалізувати підприємницький та творчий потенціал, діти шкільного віку працювати над домашніми завданнями.
Сфера реалізації
житлово-комунальна сфера
Мета та завдання
Метою проєкту є створення жителям громади умов для отримання якісних муніципальних послуг, особистісного розвитку, проведення змістовного дозвілля, генерації креативних ідей та їх реалізації шляхом організації роботи Центру культурних послуг на базі Божківського будинку культури.
Завдання проекту:
створити багатофункціональний «хаб», тобто культурно-освітньо-розважальний центр, який об’єднає в собі функції і комп’ютерного клубу, і громадського простору для спілкування, і місця для проведення культурно-розважальних заходів, який забезпечить доступність населенню базового набору муніципальних послуг
підвищити можливості використання культурних особливостей громади у якості точок її економічного зростання
забезпечити безбар’єрний, справедливий та рівний доступ до культурних послуг усіх соціальних і вікових груп населення
Опис діяльності
Деталізований опис заходів проекту.
1) створення робочої групи для реалізації проектних заходів
2) проведення тендерних процедур
3) ремонт 2-х кімнат будинку культури, облаштування пандуса
4) придбання меблів, оргтехніки та предметів довгострокового користування, необхідних для належної організації діяльності Центру
5) проведення циклу комунікативних заходів: урочисте відкриття, проведення навчальних тренінгів, семінарів, воркшопів тощо
6) висвітлення інформації про реалізацію проєкту, поширення набутого досвіду.
У який спосіб буде забезпечено місцеве правове супроводження або регулювання заходів за проектом.
Місцеве правове супроводження передбачається здійснити шляхом спільного прийняття відповідних рішень партнерів проекту, укладення відповідних договорів по впровадженню проекту. Регулювання заходів проекту здійснюватиметься на засіданнях робочої групи шляхом ухвалення відповідних рішень. Також використовуватимуться інструменти громадської участі – громадські слухання, місцеві ініціативи щодо впровадження заходів проекту.
Процедури внутрішнього моніторингу та координації заходів за проектом протягом його реалізації. Порядок адміністративного врегулювання непередбачених результатів. Механізми громадської оцінки.
В рамках проекту передбачено таку процедуру внутрішнього моніторингу:
- зустрічі робочої групи та звіти виконавців проекту;
- робочі матеріали проекту (протоколи засідань робочої групи, висновки експертів та відповідних служб, пропозиції та зауваження органів виконавчої влади, жителів села);
- публікації в соціальних мережах та на Інтернет – сайті сільської ради;
- фото- та відеоматеріали;
- матеріали інструментів громадської участі (місцеві ініціативи, громадські слухання, відгуки жителів територіальних громад).
Координацію заходів проекту здійснює Новоселівська сільська рада та керівник проекту. У разі виникнення під час реалізації проекту непередбачених чи негативних результатів, сільська рада здатна здійснити корективи, розробити і реалізувати заходи по усуненню такого негативу. Передбачено колегіальний розгляд таких питань та обов’язкове повідомлення Раді конкурсу та партнерів проекту з приводу прийнятих рішень. Оперативне вирішення проблемних питань покладається на сільського голову та керівника проекту. Проект передбачає застосування громадської оцінки ефективності досягнутих результатів шляхом соціологічного опитування та висвітлення отриманих результатів на офіційних сайтах сільської ради і партнерів проекту.
Розподіл функцій учасників конкурсу та організацій-партнерів у реалізації проекту, обґрунтування ролі кожного учасника.
1. Комунальна установа «Агенція місцевого розвитку територіальних громад Полтавського району»:
розробляє проект і координує процес його реалізації;
забезпечує зв'язок між учасниками проекту;
узагальнює результати виконання проекту та здійснює їх популяризацію серед сільських рад.
2. ГО “Платформа сталого розвитку “ПЕРСПЕКТИВА” здійснює інформаційний супровід реалізації проєкту та громадський контроль.
3. ФОП Тур І.М. співфінансує проект у розмірі 60 тис. грн.;
4. Новоселівська сільська рада виконує такі функції:
контролює проведення заходів проекту;
складає фінансові звіти та бухгалтерську документацію, здійснює контроль за виділенням та використанням коштів, призначених на реалізацію проекту, облік та зберігання бухгалтерської документації по проекту;
відповідає за технічну сторону проекту: укладання договорів на придбання;
співфінансує проект у розмірі 600 тис. грн.;
залучає депутатський склад та громадськість до здійснення контролю за реалізацією проекту та використанням коштів.
Проведені попередні роботи свідчать про послідовність комплексний підхід до вирішення питань надання муніципальних послуг населення:
− 2012 р.: введена в експлуатацію газова система опалення
− 2018 р.: капітальне перекриття стелі і даху, внутрішніх приміщень будинку культури, замінено 1 двері на металеві та 15 вікон на металопластикові (в т. ч. 4 – у спортивній залі. Обладнані приміщення для занять фінтесом, санвузол, 2 душові кімнати та встановлений бойлер для підігріву води. Роздягальня вмебльована шафами;
− 2020 р.: утеплено фасад будинку культури, замінено частину вікон на енергозберігаючі;
− 2021 р.: розроблений локальний кошторис на поточний ремонт 2-х кімнат
− проведені переговори з потенційними партнерами проекту і досягнуто домовленості про співпрацю, розподілені функції.
Очікувані результати
Якісні результати:
підвищено ефективність використання комунальної інфраструктури з дотриманням принципів безбар’єрності для всіх суспільних груп, включно з людьми з інвалідністю, літніми людьми, молодими батьками малолітніх дітей тощо
створено мультифункціональний, креативний простір для навчання і проведення дозвілля населення різних вікових категорій
розширено спектр послуг, що надаються населенню
створено нові можливості для культурного, творчого, духовного, інтелектуального розвитку громадян
пожвавлено молодіжний рух у сільській місцевості, активізовано процеси місцевих ініціатив
задоволено існуючі запити населення щодо створення публічного простору для самоорганізації сільської спільноти
забезпечено право громадян на реалізацію потенціалу та всебічну підтримку з боку органів місцевого самоврядування, налагоджено партнерство та ефективну співпрацю між органами місцевого самоврядування, бізнесом та громадським сектором.
Кількісні результати:
- збільшено кількість відвідувачів
- створено "workspace"
- створено простір для коворкінгу, майтер-класів, тренінгів та ін. івентів
- збільшено кількість залучених фахівців, в т.ч. у сфері молодіжної роботи
- збільшено кількість проведених заходів
- зменшено ризики долучення молоді та дітей до шкідливих звичок у зв’язку з наявністю місця, де можна проводити вільний час
- підвищено рівень комп’ютерної грамотності населення, в т.ч. людей старшого віку
Сталість
а) Фінансова сталість проекту. Подальше утримання закладу здійснюватиме сільська рада за рахунок коштів сільського бюджету та залучених позабюджетних коштів. Приміщення та обладнання центру можна здавати в оренду для проведення заходів підприємцями та іншими комерційними організаціями, що забезпечить додаткові надходження до бюджету. Можливе джерело додаткових доходів – участь у конкурсах шляхом підготовки проектних заявок відвідувачами Центру.
б) Інституційна сталість проекту полягає у тому, він спрямований на модернізацію уже існуючого об'єкту комунальної власності та після його реалізації об'єкт залишатиметься в комунальній власності територіальної громади. Будинок культури може бути привабливим середовищем для залучення до співпраці партнерів – громадських організацій, підприємців та ініціативних громадян. Така співпраця сприятиме подальшому інституційному розвитку всієї об’єднаної територіальної громади.
в) Політична сталість проекту буде забезпечена за рахунок відкритості процесу і результатів управління, яке забезпечується висвітленням ходу та результатів проекту в місцевих ЗМІ, моніторингом з боку громадського сектору. Реалізація проекту підвищить довіру громадськості до влади та матиме суттєвий вплив на формування нових суспільних відносин у межах громади, розшириться поле участі громадськості у прийнятті важливих управлінських рішень, створенні перспективних планів розвитку території, визначенні стратегічних напрямків соціально-економічного розвитку.
Суб’єкти співробітництва
-
Категорія
Перша категорія
Напрям
Організація ефективної системи надання послуг населенню
Статус
Переможець
Номер
14