Сучасний кабінет біології - еколабораторія майбутніх науковців, Краснолуцька громада
В умовах сьогодення екологічна освіта стає не лише провідною умовою самореалізації особистості, збагачення її творчого потенціалу, але й чинником збалансованого розвитку суспільства, забезпечення конкурентоспроможності держави на світовому рівні, підвищення економічного добробуту і екологічної безпеки населення, забезпечення соціальної стабільності в суспільстві. Сучасний кабінет біології і екології - це ключ до розуміння і уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках збалансованого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини. Сучасна освіта не може будуватися лише на теоретичних знаннях, необхідним є практичне застосування набутих знань. Наявність сучасного обладнання в кабінеті біології і екології дозволить учням проводити повноцінні екологічні дослідження, здійснювати моніторинг якості довкілля свого села, виконувати практичні та лабораторні роботи з екології і біології, демонструвати фото та відеоматеріали.



Повний опис проєкту
В 2020 році учні нашої школи долучилися до екологічних ініціатив Полтавської обласної ради, реалізувавши проєкт «Шкільний сад – запорука здорового харчування». Продовженням цієї роботи на уроках біології і екології стане навчально-дослідницька діяльність щодо вивчення умов розвитку саду як штучної екосистеми, використання біологічних методів боротьби з шкідниками саду, проведення досліджень і порівняння хімічного складу плодів і ягід, вирощених в шкільному саду та придбаних.
Забезпечення шкільного кабінета біології і екології сучасним мультимедійним і лабораторним обладнанням підвищить ефективність дослідницької діяльності за рахунок продуктивної роботи, активізує пізнавальну активність, сприятиме формуванню екологічного мислення і свідомості учнів. Наприклад, за допомогою комплекта «Екопрактикум» учні матимуть змогу вимірювати кислотність і мінералізацію грунтового покриву саду. Маючи сучасний лабораторний набір «Еко-знайка» учні зможуть моделювати склад, взаємозвʼязки між компонентами різних екосистем.
Можливість підключення цифрового мікроскопа (його збільшення приблизно в 800 разів, в той час як застарілого шкільного від 80 до 160) до ноутбука надасть змогу одночасно всім учням класу переглядати зображення на екрані, адже часу на виконання лабораторного дослідження під час уроку біології виділяється дуже мало (до 10 - 15 хвилин). Використання цифрової камери для мікроскопа дозволить робити записи досліджень на електронних носіях. Маючи сучасне лабораторне обладнання в біологічному кабінеті учні зможуть самостійно виготовляти тимчасові мікропрепарати (зріз стебла, шкірочка цибулі, пилок рослин, краплина води з річки, тощо ) та досліджувати їх на сучасних мікроскопах. Завдяки сучасним приладам та обладнанню учні набуватимуть практичних умінь по визначенню складу плодо-ягідної продукції, вирощуванню рослин та догляду за ними, проведенню фенологічних спостережень, визначення стану навколишнього середовища .
Екологічні стенди «Природо-заповідний фонд України», «Рослини і тварини, занесені до Червоної книги України», «Екологічний календар» сприятимуть формуванню екологічної культури школярів, навичок поведінки в природі, фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення і свідомості, що грунтуються на ставленні до природи як унікальної цінності.
Проблема проєкту
Відсутність мультимедійного обладнання, старе лабораторне приладдя не відповідає сучасним вимогам нової української школи, учні втрачають інтерес до вивчення біології, адже теоретичні знання не підкріплюються цікавими дослідами, проведенням власних наукових досліджень.
Сучасні вимоги до проведення практичних та дослідницьких робіт з екології передбачають застосування сучасного обладнання та технічних засобів (сучасних учнівських мікроскопів, цифрового мікроскопа, ноотбука, навчальних моделей, навчальних відеороликів, відповідного лабораторного обладнання). Наразі учні не мають змоги проводити відповідні дослідження через відсутність або невідповідність лабораторного обладнання і засобів навчання . Для презентації власних екологічних проєктів чи творчих робіт, навчального відео учням та вчителеві необхідно користуватися кабінетом хімії, що не завжди є можливим.
Біологічна наука є практичною дисципліною, тому відсутність новітнього обладнання та технологій не дозволяє повною мірою розкрити весь потенціал сучасної біології для реалізації наскрізної змістової лінії – екологічна безпека і сталий розвиток.
Мета проєкту
Створення сучасного навчального середовища з використанням мультимедійного , лабораторно-наочного обладнання, що максимально сприяє формуванню науково-дослідницьких вмінь і навичок з екології і біології, успішності пізнавальної діяльності, сприяє саморозвитку особитості учня; екологізація змісту навчання; поглиблене вивчення біології і екології обдарованою учнівською молоддю; засобами дослідницької діяльності формувати екологічну компетентність, екологічну культуру, фундаментальні екологічні знання, екологічне мислення і свідомість. Реалізація проєкту забезпечить формування здорового способу життя в дітей та дорослих на основі трудового, духовного розвитку особистості через спільну діяльність учнів, батьків, педагогічного колективу.
Співорганізатори і партнери проєкту
Учнівський та педагогічний колектив, виконавчий комітет, фермерські господарства, батьки.
Залучені сторони і цільова аудиторія проєкту?
Виконавчий комітет сільської ради, місцеві фермери,
цільова аудиторія – здобувачі освіти навчального закладу, небайдужі громадяни.
Очікувані результати проєкту
Реалізація проєкту допоможе створити сучасний кабінет біології і екології, забезпечений мультимедійним комплексом, оновленим начальним обладнанням, сучасними наочними засобами навчання, що дозволить надати якісну освіту, розширити та оновити форми і методи пізнавальної навчально-дослідницької та наукової діяльності учнів.
Застосування сучасного обладнання в кабінеті біології підвищить ефективність навчання за рахунок продуктивної роботи на уроці, сприятиме набуттю учнями практичних умінь і навичок та застосування їх на практиці, підвищить пізнавальний інтерес до біологічної науки, розширить можливості виконання моніторингових і експериментальних досліджень з екології, формування навичок дослідної діяльності щодо стану довкілля.
Навчальна діяльність у сучасному кабінеті біології і екології сприятиме формуванню і розвитку ключових компетентностей учнів, зокрема: екологічна грамотність і здорове життя та основних компетентностей у природничих науках і технологіях.
Масштабування та реклама проєкту
Проєкт розрахований на здобувачів освіти Сватківського ЗЗСО І-ІІІст, та їх батьків .
Рекламування проєкту буде здійснюватися через соціальні мережі, буклети, листівки.