«Жива земля - живе суспільство» (створення екопростору на території Білицького ліцею № 1 Білицької селищної ради)

Одним із пріоритетних завдань сучасної освіти є створення екологічно сприятливого життєвого простору, підвищення екологічної грамотності учнів, озброєння їх навичками економного використання природних ресурсів, формування активної, гуманної позиції у ставленні до природи. Наразі найактуальнішою проблемою Білицького ліцею №1 Білицької селищної ради є відсутність сучасного, безпечного та комфортного простору на свіжому повітрі для навчання, відпочинку та спілкування, який сприятиме вихованню в учнів дбайливого та шанобливого ставлення до природи і довкілля, формуванню природничої компетентності, розвитку екологічної свідомості та поведінки, виробленню навичок сортування сміття, можливості практично опрацювати певні теми навчальних предметів, залученню учнів до озеленення та благоустрою території ліцею. Проєкт спрямований на створення оптимальних умов для екопросвіти, зміцнення здоров’я та соціалізації не лише учнів та працівників закладу, а населення громади.

Повний опис проєкту

Білицький ліцей №1 Білицької селищної ради — це громадсько активна школа, яка відкрита для діалогу та співпраці з владою, підприємствами, громадськими організаціями, батьками та всіма охочими долучитися до справи й водночас орієнтована на вдосконалення та розвиток. Розвиток екологічної свідомості та поведінки, формування природничо-наукової компетентності учнів можливе лише за наявності природного розвивального середовища; створення умов для спілкування з об'єктами природи; організації активної діяльності учнів у природі. Саме тому створення екопростору на території закладу допоможе підвищити рівень виховання шкільної молоді в дусі дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Це в свою чергу призведе до збільшення кількості уроків, освітніх та виховних заходів, які проводяться на свіжому повітрі, глибшого вивчення предметів та їх практичної значущості, а також спонукання до творчої та пошукової діяльності, формування дизайнерських умінь. На території навчального закладу є місце, де планується облаштування екологічно чистої зони. В цьому році вже висаджено 18 туй, значення яких важко переоцінити. Догляд за іншими групами насаджень, вивчення їх видів, груп, особливостей росту, будови, умов для росту, зимостійкості передбачає не лише практичну значущість уроків природничого напрямку, а й підвищення рівня зацікавленості та задоволеності учнів, педагогів освітнім процесом. Також доцільно вказати про гарденотерапію – терапію середовищем. Це актуальний напрям соціальної реабілітації, що базується на терапевтичних ефектах рослин. Збереження ментального здоров’я засобами екології також є доцільним в даному просторі. Шлях сміття до урни лежить через нашу свідомість, а тому в екозоні ми плануємо розмістити відповідні урни, щоб навчити учнів сортувати сміття та прищепити прагнення свідомого споживання. Варто зазначити, що проведення конкурсів, вікторин, тренінгів, зустрічей зі спеціалістами в даному просторі сприятиме і покращенню концентрації уваги, пам'яті, загальної працездатності учнів та збереженню ментального здоров’я. В нашому закладі багато учнів ВПО, а майбутній екопростір — це можливість взаємодії учнів з основного контингенту ліцею та ВПО з метою кращої їх соціалізації, створення умов для неформального спілкування учнів на свіжому повітрі, яке насичується киснем в процесі фотосинтезу зелених насаджень. Така ініціатива, спрямована на створення екологічно збалансованого та сталого середовища для навчання та розвитку молоді, дасть не лише поштовх для розвитку ліцею, створить умови для творчості та командної роботи в екологічному просторі, а й покращить загальний імідж ліцею та громади. Адже до роботи в екологічній зоні будуть залучені не лише учні, вчителі та батьки нашого закладу, а й учні наших філій, вихованці групи продовженого дня, дитячого садочка та молодь громади.

Проблема проєкту

Основною передумовою для реалізації є усвідомлення важливості охорони довкілля та виховання екологічно свідомих громадян, а також:
- привернення уваги до екологічних проблем:проєкт допоможе привернути увагу до серйозних екологічних проблем, таких як забруднення повітря, води та ґрунту, вирубка лісів, вимирання видів тощо;
- виховання екологічної свідомості: формування екологічної свідомості починається зі шкільного віку, тому ініціатива екопростору допоможе виховати у дітей та молоді життєво важливі екологічні цінності, такі як повага до природи, відповідальне використання ресурсів та захист біорізноманіття;
- підвищення рівня освіти: проєкт може включати освітні програми з екології, біології, пізнаємо природу, ЯДС, дизайн і технології, основ агрономії тощо, що сприяє підвищенню рівня освіти та розвитку нових навичок учнів. Учні зможуть досліджувати різноманітні природні елементи, визначати місця для посадки рослин, облаштовувати зони для сміття та відновлювати екосистему шкільного подвір’я. Створення екологічного маршруту зі стендами на екологічну тематику підвищить рівень знань учнів про будову, класифікацію виду та догляд за рослинами, кущами та деревами;
- усвідомлення правильного сортування сміття: учні зможуть досліджувати види сміття, його розкладання в природі, вплив на тварин і рослини, сортувати сміття відповідно до певного контейнера, а також зможуть розробити план зменшення кількості сміття та його подальшої переробки;
- зменшення вуглецевого сліду: екологічні ініціативи, такі як вирощування рослин, використання енергоефективних технологій і переробка відходів, можуть допомогти зменшити вуглецевий слід школи та сприяти більш екологічному способу життя;
- здоров’я та добробут: створення екопростору покращує якість повітря та довкілля в школі;
- збереження ментального здоров’я: фототерапія в даному просторі забезпечить збереження ментального здоров’я засобами екології.

Мета проєкту

Мета проєкту полягає у створенні безпечного середовища для навчання та розвитку особистості, що базується на принципах екологічної просвіти та сталого розвитку; формування знань, умінь і навичок, необхідних для розуміння проблем навколишнього середовища та усвідомлення власної ролі у збереженні природи; створення природної атмосфери на шкільній території, яка сприяє соціалізації ВПО, покращенню фізичного та емоційного добробуту відвідувачів; підвищення інтересу учнів до вивчення предметів природничого циклу та розвитку практичних навичок, екологічно-наукової компетентності; створення можливостей для розв'язання екологічних проблем у рідному селищі; забезпечення міжпредметних зв’язків; виховання відповідальності за довкілля.
Проєкт «Жива земля — живе суспільство» є важливим кроком у напрямку створення більш сталого та здорового майбутнього для наших дітей та майбутніх поколінь.

Співорганізатори і партнери проєкту

Основним партнером проєкту є Білицька селищна рада, яка допоможе обладнати екологічний простір необхідним інвентарем. Співорганізаторами проєкту є Молодіжна рада при Білицькій селищній раді, спільно з якою будемо планувати та проводити лекції, майстер-класи, виставки або акції, які мотивуватимуть учнів та вчителів, населення громади до більш екологічної поведінки. Також до створення ігор на екологічну тематику для молодших школярів буде залучено учнівський парламент. Вони зможуть розробити ігри, кросворди, пазли на тему екології для молодших школярів, дітей групи продовжено дня, дитячого садочка, щоб вчасно почати формувати у них екологічну свідомість. Також співорганізатором проєкту буде місцева громадська організація «Молоді-Є». Спільні втілені проєкти допоможуть запрошувати на різноманітні воркшопи, зустрічі, уроки та заходи спеціалістів з екологічної просвіти. Також передбачається співпраця з місцевим притулком «Дім порятунку тварин». Волонтери забезпечують теплі зустрічі дітей з тваринами на території закладу, а учні готують власноруч створені іграшки, лежаки, кігтеточки та пакунки зі смаколиками. Більш доцільно проводити подібні зустрічі саме в зеленому класі.

Залучені сторони і цільова аудиторія проєкту?

Цільовою аудиторією проєкту є учні Білицького ліцею №1 Білицької селищної ради та 5 його філій (філія «Білицька гімназія № 2» Білицького ліцею № 1 Білицької селищної ради; філія «Білицька гімназія № 3» Білицького ліцею № 1 Білицької селищної ради; філія «Білицька гімназія № 4» Білицького ліцею № 1 Білицької селищної ради; філія «Кустолово-Кущівська гімназія» Білицького ліцею № 1 Білицької селищної ради; філія «Жуківська початкова школа»); вихованці групи продовженого дня, дитячого садочка, батьки та жителі Білицької селищної територіальної громади. На території закладу проходять різноманітні загальноселищні змагання просто неба. Тому саме такий простір є доцільним для розміщення вболівальників та глядачів – в естетично-екологічній зоні.

Очікувані результати проєкту

Учні зрозуміють важливість збереження довкілля та вплив людини на екосистему;
- учні зможуть бачити наслідки своїх дій та вчитися бути більш обачними у взаємодії з природою;
- активні заняття на свіжому повітрі покращать фізичну форму та зміцнять здоров'я;
- участь у догляді за рослинами та довкіллям збільшить відчуття власної відповідальності за природу;
- спілкування на природі розвине навички спільної роботи, взаємодії та комунікації з оточуючими;
- спостереження за біорізноманіттям та взаємозв'язками природи зацікавить учнів у нових знаннях та дослідженнях;
- змога аналізувати, які рослини найкраще ростуть в певних умовах;
- практичні уроки на природі підвищать інтерес учнів до вивчення предметів природничого циклу, а також інших освітніх галузей;
- роздільне сортування сміття в просторі позитивно вплине на поведінку вдома та суспільстві;
- створення місця, де учні, вчителі та батьки об'єднаються задля спільної роботи над збереженням природи та розвитком сталого способу життя;
- заняття з психологом на свіжому повітрі знизить рівень тривожності та покращить рівень ментального здоров'я учнів, педагогів та батьків;
- екологічно чисте та естетичне місце як фотозона та простір для фільмування відео для загальношкільних, обласних та Всеукраїнських конкурсів;
- затінена ділянка на території ліцею;
- статус екологічно свідомого закладу в громаді та підвищення репутації селища.

Масштабування та реклама проєкту

Масштабування проєкту передбачає в майбутньому проведення вуличної лабораторії з каліфорнійськими черв’яками, які наявні в нашому закладі в межах втіленого проєкту «Біогумус-гарант чистого довкілля». Також в майбутньому можливе створення «пташиної їдальні» за допомогою годівничок, які ми виготовимо та розвісимо в даному екопросторі з метою збереження та сприяння місцевим птахам. Також доцільне розширення зони кущами, з плодів яких можна буде заварювати корисний та запашний чай.
Рекламування проєкту здійснюватиметься за допомогою всіх доступних соціальних мереж, чатів батьківських та класних вайбер-груп, місцевих Fecebook та Instagram сторінок, зокрема «Білицька селищна рада», «Білицькі оголошення», «Білицькі новини», «Білицька громада. ВПО», а також буде залучено місцеву газету «Тижневик ЕХО».

Лідер

ЧИШКАЛА АНАСТАСІЯ ЄВГЕНІЇВНА

Статус

Переможець

Підтримали

1136

Номер

10

Заходи проєкту

Бюджет